JOACHIM MENCEL QUINTET – ARTISENA

Projekt Artisena to fuzja polskiej muzyki ludowej oraz nowoczesnego jazzu. To muzyka bazująca na tradycyjnych tańcach ludowych i chociaż nie jest przeznaczona do tańczenia, to idiom tańca wyraźnie kształtuje cały wyraz tej muzyki. Lider zespołu Joachim Mencel tak mówi: Zależy mi, aby moja muzyka „tańczyła” w duszy słuchacza. Chodzi mi bardziej o obudzenie w odbiorcy duchowej, a nie fizycznej ekspresji.
Repertuar zawiera kompozycje autorstwa Joachima Mencla inspirowane tańcami polskimi i tańcami obecnych w Polsce mniejszości etnicznych. Wśród utworów jest m.in. polonez, oberek, kujawiak, czardasz, mazurek i krakowiak. Połączenie autorskiego stylu kompozytorskiego Mencla z duchem muzyki tanecznej stworzyło całkiem nową jakość. Jest to muzyka żywiołowa i jednocześnie poruszająca serce w rytmie ludowych tańców. Słuchacza wzrusza tęskna nuta muzyki naszych korzeni i zadziwia jej asymilacja na gruncie nowoczesnego jazzu.
Kompozytor do swojego zespołu zaprosił muzyków grających na perkusji, kontrabasie, skrzypcach i gitarze, a sam zasiada przy fortepianie oraz gra na lirze korbowej – instrumencie mającym swoją bogatą historię w polskiej muzyce ludowej.
Przygotowany przez muzyków program Joachim Mencel Artisena dedykowany jest miłośnikom muzyki jazzowej oraz wszystkim tym, którzy szanują i kochają muzykę tradycyjną. Tradycyjna muzyka ludowa nie jest sztuką muzealną. Jest to żywa muzyka, która wciąż podlega ewolucji. Ten projekt tworzy kolejną, nową część historii tej muzyki.

W kwietniu 2018 ukazała się płyta zespołu Joachim Mencel Quintet „Artisena” w wydawnictwie For Tune.

teledysk do utworu Polonez a-moll z płyty Artisena

cytaty z różnych recenzji płyty „Artisena”:

„There are moments when the quintet achieves a rainy-day moodiness that is easy to get lost in.”
Dave Sumner, Bird is the Worm

„Są chwile, w których kwintet osiąga deszczowy nastrój, w którym łatwo jest się zatracić.”
Dave Sumner, Bird is the Worm

„Album etno-jazzowy, do którego dochodzimy, przekraczając kolejne poziomy wtajemniczenia. Siła ducha tradycji i etnicznego piękna. Artisena!”
Egon Klank, Laboratorium Muzycznych Fuzji

„Pomysł Mencla na „Artisenę”, choć na pewno ryzykowny, zwieńczony został pełnym artystycznym sukcesem – powstała płyta klasyczna z urodzenia, jazzowa z ducha i ludowa (etniczna) z racji zainteresowań lidera.”
Sebastian Chosiński, Esensja.pl

„Das Borduninstrument steuert im Zusammenspiel mit Gitarre, Geige Klavier Bass und Schlagzeug eine hochinteressante zusatzliche farbe zu einem klang bei, der stilistisch kaum zu fassen ist – mal experimentell (Mazurek d-moll), mal swingend („Kolomyjka Bb-moll”) dann ausserst melodieverliebt wie in Oberek G-dur, das phasenweise sogar erinnerungen an Oregon oder Pat Metheny weckt.”
Guido Diesing, Jazzthetik Magazine

„Lira na płycie w połączeniu z gitarą, skrzypcami, fortepianem i perkusją dodaje bardzo interesującego dodatkowego koloru brzmieniu muzyki, która jest trudna do uchwycenia pod względem stylistycznym – czasem eksperymentalna („Mazurek d-moll”), czasem swingująca („Kolomyjka Bb-moll”), a następnie niezwykle melodyjna tak jak w „Oberku G-dur” gdzie frazowanie budzi skojarzenia z zespołem Oregon czy z Patem Metheny.”
Guido Diesing, Jazzthetik Magazine

„whilst Mencel’s music has an authentic traditional sound, it is definitely modern jazz. One has to treat fusions with caution but this one (…) really does work.” Neil MacRae, Cosmic Jazz

„podczas gdy muzyka Mencla ma autentyczne tradycyjne brzmienie, zdecydowanie jest to współczesny jazz. Trzeba z dystansem traktować muzyczne fuzje, ale ta tutaj(…) naprawdę działa.”
Neil MacRae, Cosmic Jazz

„lubię, gdy zainteresowanie rodzimą kulturą ludową nie ma odium obsesji. Dzięki temu umiarowi na plan pierwszy wysuwa się lider jako kompozytor, umiejętnie i z klasą korzystający z rodzimej tradycji, aby tworzyć swoje – menclowskie – kujawiaki, polonezy, kołomyjki.”
Basia Derlak, Jazz Forum

„Mający swoją premierę w kwietniu tego roku materiał to godzinna lekcja dla przyszłych pokoleń, w jaki sposób jazz może pozyskiwać dla siebie brzmieniowe motywy z kultury etnicznej.”
Mateusz Kołodziej, AxunArts

„Słuchając muzyki z płyty ARTISENA nie analizujemy czy jest w niej więcej pierwiastka ludowego, jazzu czy klasyki… Zanurzamy się w niej bez reszty.”
Mirosław Dziewa „Bliżej Jazzu”

„Kwintet Joachima Mencla w subtelnościach jazzu rozgrywa melodyjne, słowiańskie „piosenki” i „tańce” czyniąc z nich romantyczne i melancholijne standardy, jakby wzorce klasycznego, ilustracyjnego jazzu. To nie są wyłącznie ludowe polonezy, kujawiaki, oberki, mazurki, kołomyjki i czardasze ale przede wszystkim skrupulatnie rozpracowane kompozycje z niezwykle spójnymi aranżacjami oraz pulsem jazzowej struktury”
Dionizy Piątkowski, Era Jazzu